ערוץ משפחה והורות

תרגילי מוח ® Brain Gym - למידה ותנועה למימוש הפוטנציאל האישי

יונית שינטל פורסם: 21/02/2010 19:58:59   |   1,720 צפיות   |   0 תגובות   
ללא תנועה אין חיים. תנועה היא נדבך חשוב בטבע האדם. "תנועה היא השער ללמידה"-ד"ר פול דניסון. תנועה מהווה מרכיב חשוב בפעילות היומיומית לרבות למידה.
גודל אות

לכל אדם יש טביעת אצבע הייחודית לו. יש אנשים דומים זה לזה בתווי הפנים ואולי אף בקווי אופי מסויימים. יחד עם זאת, מבין מיליארדי האנשים בעולם, אין שני אנשים זהים וכל אדם היא ייחודי ומיוחד עם יכולותיו האישיות. תרגילי מוח ®Brain Gym הם חלק מגישה חינוכית, המיועדת לשימוש של כל אחד להעצמת יכולת הלמידה האישית באמצעות תנועה מכוונת ספציפית. דר' פול דניסון, אבי השיטה, ורעייתו גייל חקרו וממשיכים לחקור את ההתפתחות הפיסיולוגית של האדם, תפקודי האדם השונים וההבנה שהאדם פועל כיחידה שלמה ונחוצה לו אינטגרציה בין כל חלקיו. לפני כשנתיים התפרסם ספרו האחרון: "Brain Gym and me", בתחום החינוך וההתפתחות לחיים מיטיבים בעזרת תנועה ובימים אלו מתורגם הספר לעברית.

למידה ותנועה

מידי יום מבצע כל אדם פעילויות שונות ומגוונות אותן למד לבצע תוך כדי התנסות בתהליך של למידה טבעית עוד בשנת חייו הראשונה. למידה טבעית היא רצף של תהליכים המתרחשים בשלבים חופפים וברצף תיאום בין צוות האיברים שלנו. כל שלב חדש מכיל מרכיבים של השלבים הקודמים לו. אמנם, רצף התפתחות הלמידה דומה אצל כל הילדים; יחד עם זאת, קצב ההתפתחות שונה מילד לילד. למידה זו מתרחשת באמצעות החושים המתפתחים בשנה הראשונה של חיי התינוק ובעזרתם יודע התינוק לזהות ולקשר בין אנשים, עצמים וכד' הדפוסים החושיים הללו הופכים לבסיס מערכת המידע שלו, המתעדכן ונעשה מעודן יותר עם כל חוויה חדשה המספק לו את ההקשר לכל למידה, מחשבה או יצירה. על הבסיס החושי הזה יתווספו מאוחר יותר רגשות ותנועות שיצטרפו לריקוד הלמידה האינסופי שלו.

ככל שבסביבה יהיו תנאים המעניקים לילד אהבה, תמיכה, הבנה, קבלה וחופש משיפוטיות, יוכל הילד להתפתח ולצמוח להתקדם ולהשיג מטרות. למידה אינה מתרחשת במוח האדם בלבד. כאשר נוצר שילוב בין נפש וגוף האדם ניתן להתקרב למימוש הפוטנציאל האישי. אינטגרציה של נפש/גוף זה המצב הטבעי של האדם בו למידה וחיים אופטימאליים מתאפשרים. מחלה או חוסר יכולת או מתח הם מנגנונים של הישרדות, המפעילים ואת האדם גם במצבים שאינם תואמים הישרדות וע"י כך חוסמים את הגישה למשאבים הפנימיים. כאשר נלמד לצאת ממנגנון ההישרדות במצבים שאינם מצריכים הישרדות, נגלה שניתן לממש את הרצונות שלנו ואת הפוטנציאל האישי שלנו

התנועה היא דבר חיוני בחיים של האדם ומלווה אותו מרגע היוולדו כדי להתפתח ולצמוח עלינו להיות בתנועה מתמדת. . מאיר שניידר, אשר פיתח שיטה משלו ואף הקים את בית הספר לריפוי עצמי, אומר בספרו: ריפוי עצמי – חיי והראייה שלי: "אנו זקוקים לתנועה בגלל שהחיים הם כאלו. . . אין כזה דבר כמו אדם חולה לגמרי, או אדם בריא לגמרי, מבחינה זאת. ישנם רק כאלו אשר נעים יותר וכאלו אשר נעים פחות. תנועה בגוף האדם היא מתמשכת. ברגע שהיא נעצרת אנו מפסיקים לחיות. ישנן מגבלות לתנועה או חופש של תנועה, והאדם יכול לבחור ביניהם. " (ריפוי עצמי – חיי והראייה שלי מאת מאיר שניידר, 1987, עמוד 30. התפתחות התנועות המוטוריות מהוות את הבסיס להתפתחות תחומים נוספים עוד בגיל הינקות. ככל שהסביבה עשירה בגירויים מגוונים התינוק יגיב לגירויים, יסתקרן ויניע את גופו לעברם תוך כדי משחק. הגוף מרושת במערכת של תאי מערכת (התאים הפרופריאוספטים) המזינים את המוח במידע סביבתי שבאמצעותו מבין התינוק את גופו והיחס שלו למרחב. תחילה, תהליך הלמידה הוא מוטורי-חושי ומאוחר יותר הוא מתפתח לסוגים מורכבים של חשיבה. עיבוד המידע התחושתי במוח והתגובה המוטורית הוא היסוד ללמידה. ככל שנפעיל ונגרה את החושים, התחושות והמחשבות שלנו בעזרת תנועה, נוכל להעשיר את היכולות שלנו בכל התחומים.

למידה טבעית מבוססת-תנועה

"תנועה ולמידה הולכות יחד; האחת חייבת ללכת עם השנייה. תנועה מבוססת למידה היא הזנה למוח, והשמחה שאנו חשים ברגע למידה של משהו חדש - שהופך לשלנו באמצעות תנועה - תהפוך לשלנו לעולם". כך ד"ר פול א. דניסון בספרו "תרגילי מוח ואני".

בתרגילי מוח קיימים 5 עקרונות בלמידה מבוססת-תנועה:

1. תהליך הלמידה מתחיל עם רצון האדם ללמוד ולדעת בקצב האישי והתזמון שלו ללמידה.

2. מיקוד הכוונה ואופן החשיבה – כל אדם הוא שלם עם קשיים כאלו או אחרים. אופן החשיבה פותח את כל הרצונות שיתממשו.

3. שימת לב לחוויה – הקשר בין תנועה לתפקוד המוח. למידה יעילה מתרחשת תוך התנסות, סקרנות ומשחק במרחב. חוויות הן ישירות ואמיתיות וכוללות את החושים. תוך כדי חוויה אנו מתבוננים, מתייחסים לחוויות קודמות ושמים לב לדפוסים. בדרך זו, אנו מתנסים, לומדים ומתפתחים בחיים.

4. לנוע כדי ללמוד: תנועה למשימה ספציפית מאפשרת גישה למסילות עצביות לתפקוד טוב יותר. ביצוע תרגיל או מכלול של תרגילי מוח המחנכים את התלמיד לשיפור היכולות לקראת מימוש הפוטנציאל האישי.

5. מימוש/יישום של הלמידה: כאשר הלמידה מתרחשת בדרך של שיתוף פעולה של כל אחד עם עצמו ועם הסביבה אפשרויות יישום והרחבה של הישג הלמידה מתרחבות ומתעצמות. צמיחה ושינוי הם תהליכים פנימיים בטבע וגם בהתנסות האנושית. כל אחד מאתנו מחובר, לצמיחה של כל אדם אחר איתו הוא בא במגע. כל אחד מאיתנו יקבל אחריות מלא לקשרים שלו עם האחרים אתם הוא בקשר.

על בסיס עקרונות אלו, בנה דר' דניסון תהליך עבודה הנקרא איזון לפעולה. בתהליך זה, אנו מציבים בראש ובראשונה מטרה אישית בהתאם לרצון ולאהבה שלנו לדבר; בשלב הבא אנו עוברים תהליך מובנה וברור, הכולל תנועה כתפריט למידה כדי להשיג אינטגרציה בין החלקים השונים - פיזי, רגשי, מחשבתי והרצון המוביל שלנו. התוצאה - שיפור יכולות לבצע ולהשיג מטרות, יעדים ומשימות שונות. סדרת תרגילי מוח כוללים תוכנית מובנית של תנועות קלות ומהנות המכוונות למטרה, ומביאות לשיפורים מהירים בכל תחומי התפקוד היומיומי שלנו. יתרונם הגדול בכך שכל אחד מאיתנו יכול לעבוד עם ילדיו בביצוע התרגילים ולהפיק מהם את המיטב לטובת כל אחד מבני המשפחה ולטובת המשפחה כולה.

מרבית התלמידים (ילדים ומבוגרים) שאיתם עבדתי במפגשים אישיים בחרו בפעם הראשונה שלהם בעבודה בתרגילי מוח במטרה פיסית הקשורה לחייהם לשיפור תנועתיות הגוף. באיזון זה הנקרא "עיצוב מחדש של הצידיות על-פי דניסון" בוחר התלמיד מטרה הקשורה לפעילות גופנית ספציפית כגון כדורגל, כדורסל, עמידת ראש, שחיה, עליה במדרגות, תליית כביסה וכד'. לאחר האיזון, מדווחים התלמידים על שינויים משמעותיים ודרמטיים לא רק בפעילות הפיסית שנבחרה אלא גם בתחומים אחרים כמו התנהגות, יכולות אקדמאיות ועוד. הכיצד? בתהליך של למידה מבוססת-תנועה אנו נמצאים בקשר עם חוכמת גופנו וכך אנו לומדים על עולמנו. הדרך הטבעית "למשוך" החוצה את התבונה המולדת שלנו היא באמצעות תנועה. ככל שהתינוק יפתח תנועות רבות יותר תוך כדי משחק, כן יגדל רפרטואר התנועות שלו - מה שישפר את יכולת הלמידה שלו בהווה ובעתיד. "התנועה היא השער ללמידה" –דר' פול דניסון, מייסד שיטת תרגילי מוח Brain Gym ®, הטביע משפט זה המדגיש את הקשר בין למידה ותנועה. כשם שהאדם השלם הוא יותר מסך כל חלקיו, כך גם לגבי כל פעילות שאנו בוחרים לשפר בין אם היא חושית-פיסית, רגשית או מחשבתית. כאשר נשפר את היכולת הפיסית שלנו בפעילות כמו כדורגל, נשפר את מרחב הפעילות שלנו במגרש המשחקים: נוכל לבעוט טוב יותר בכדור כי לאחר האיזון הראייה המרחבית שלנו השתפרה ואנו רואים מעבר לכדור ולשער; נוכל לכדרר טוב יותר את הכדור תוך כדי ריצה לאחר ששיפרנו את תיאום יד-רגל-עין שלנו וכן הלאה. כל הפעילויות הללו באות לידי ביטוי בכל הפעילויות שלנו בחיי היומיום: תיאום יד-רגל-עין הינו מרכיב חשוב להליכה, לפתיחת דלת, לקריאה, כתיבה וכד'. כאשר נביא לשיפור הפעילות שלנו רק בתחום אחד של חיינו בכל פעם, ישפיע הדבר על איכות כל הפעילויות שלנו.

לא נוכל לסמוך על כך ששינויים וצמיחה יתרחשו באופן כללי. קצב השינויים המהיר בחיי היומיום מציב בפני האדם דרישה תובענית להסתגלות מהירה לצורות חדשות של תפקוד בצרכים חדשים בסביבה משתנה. הלמידה מתקיימת כשאנו באים במגע עם העולם. בעזרת תרגילי מוח אנשים לומדים להעביר את הלמידה שלהם או את כישוריהם מתחום אחד לאחר. דר' ג'ון רייטי בספרו "מדריך למשתמש במוח-תפיסה, קשב וארבע זירות המוח" מתאר את ההשפעה הישירה של תנועות גופניות כגון כדורגל או טניס על יכולת הלמידה, החשיבה והזיכרון. "מצטברות ראיות לכך שיכולתו האישית של כל אדם ללמוד מידע חדש ולזכור מידע ישן, משתפרת באמצעות שינויים ביולוגיים במוח הנגרמים עקב פעילות גופנית. פעילות גופנית מסוג מסויים יכולה לייצר שינויים כימיים ההופכים את מוחנו לחזק יותר, לבריא יותר ולמאושר יותר. מוח טוב יותר הוא מוח המצויד טוב יותר לחשוב, לזכור וללמוד. פעילות גופנית כגון ריקוד מודרני או החלקה אומנותית על הקרח, דורשת לימוד תנועות רבות ויכולת לתאם ביניהן. בני אדם שהחלו לעסוק בפעילויות אלה מדווחים לע שיפור ביכולת האקדמית, בזיכרון, וביכולות קוגניטיביות. במהלך הפעילויות הגופניות האלה איננו מתרגלים רק את שרירינו, אנו מתרגלים גם את מוחנו, במיוחד את היכולת לארגן פעולות מוטוריות ומידע על פי רצף, וגם את יכולת הגישה למאגרי הזיכרון. "

תרגילי מוח לשיפור איכות החיים והלמידה

תרגילי מוח Brain Gym ®נועדו לשפר יכולות ומתאימים לכולם. השיפור נעשה באופן יחסי למצב הקודם. עד לעת האחרונה, נתפש המוח כחלק נפרד מהגוף אשר מוגבל ביכולת להשתנות, לצמוח או לחדש עצמו. מודל "המוח הדינאמי" של תרגילי מוח שם דגש על העיבוד והתפקוד ורואה במוח האנושי את הפוטנציאל ליצור את עצמו באמצעות התנסות ולמידה. מודל זה מציג קשרים פנימיים בין מיומנויות חושיות, תנועה פיזית, ארגון מוחי ולמידה. כאשר אנו מחפשים מבנה ומשמעות, המוח הדינאמי שלנו בא במגע עם עולם מלא בחוויות, המיועד כולו לבניית הלמידה שלנו. אנו סורקים תחילה את הסביבה ותוך כדי כך מפתחים תבניות תנועה. בעת שאנו חוקרים, לוקחים סיכונים ויוצרים קשרים עם אחרים בסביבתנו, אנו מפתחים את המוח האמצעי הלימבי- אזור הרגשות והתשוקה לחיים חברתיים. ברמת המוח האמצעי הלימבי לומדים לשחק ולשתף פעולה עם אחרים ולבסוף לתקשר מהלב. תוך כדי שאנו קולטים סדר ומבנה הקורים בחוויות חיינו, יוצרים אנו מסילות עצביות חדשות, המעניקות לנו יכולת ליצור מחדש את חוויותינו בעתיד. המחצית השמאלית של המוח מפענחת את חוויותינו במבנה ליניארי, של צעד אחר צעד, באמצעות שפה ותנועה. מילים מעלות מהזיכרון מיידית את חוויותינו, תוך שאנו ממשיכים כל הזמן לרשום חוויות חדשות במחצית הימנית של המוח. המבנים והתבניות המקודדים מאוחסנים בגזע המוח לשימוש מאחר יותר, מעניקים לנו הרגשה טובה ברמת המוח האמצעי הלימבי, כי יש לנו שליטה עליהם. זוהי המערכת הדינאמית במיטבה ויחידות המוח או תת-המערכות מעוצבים בדרך זאת לעבוד יחדיו. עדיין, כדי שהדבר יקרה, נחוצים תנאים אופטימאליים. אם הלמידה אינה נחווית במלואה, מתורגלת ומקודדת כמבנה, מערכת ברירת המחדל של מוח תחת מתח מופעלת והמעגל נותר לא שלם. כאשר המוח נמצא תחת מתח מנגנוני ההישרדות שלנו מופעלים ומונעים מאיתנו להפעיל את המערכת הדינאמית של המוח במיטבה.

בסיס ההבנה בתרגילי מוח הוא שבעזרת תנועה נוכל לשפר את איכות חיינו בכל הקשור לתפקוד היומיומי שלנו. החשיבה והלמידה אינן מתרחשות במוח בלבד ולגוף כאמור יש חלק פעיל בכל התהליכים האינטלקטואלים מרגע החיים הראשון ועד לזקנה. כיום התפקוד בעולם המודרני הוא מאתגר הן לילדים והן למבוגרים וניתן לקבוע שלכל אחד ואחד מאיתנו יש אתגר בתפקוד שלו ברמה כזו או אחרת. יחד עם זאת, חשוב שנדע, שכל אחד ואחד מאיתנו אחראי ויכול לשפר את התפקוד שלו. בעזרת תרגילי מוח אנו רוכשים כלים ותהליכים לצמיחה והתפתחות אישית המשפרים את התפקוד האישי שלנו ברמה היומיומית ובאופן יחסי. אינטליגנציה על בסיס תנועה עם גישה לחושים היא חיונית וממלאת צורך לאורך כל החיים. המודל החינוכי בתרגילי מוח Brain Gym ® מדגיש את הדרך הטבעית ללמידה: למשוך החוצה, " "drawing out, את התבונה המולדת שלנו, את האוצרות הנסתרים בתוכנו. שיטה חינוכית זו יוצרת למשתמש בה תהליך לעלייה בדרגה: ללמוד מהר יותר, ביעילות יותר ובקלות יותר, לבצע פעילות ספורטיבית טוב יותר, להיות ממוקד ומאורגן יותר, להתחיל ולסיים פרויקטים בנוחות, להתגבר על אתגרי למידה ולהשיג רמות חדשות של מצוינות.

סיסיליה פרימן בספרה "אני הוא הילד" מתארת את עבודתה בתרגילי מוח Brain Gym ® עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים ואת חשיבות הלמידה עבורם: "הזמנה ללמוד היא דבר בעל עוצמה ונמרצות. הבחנתי שאנשים שעובדים עם ילדים עם צרכים מיוחדים נוטים להאמין ש"ילד זה יוכל רק. . " או ש"ילד זה לעולם לא יוכל. . " אני רואה זאת באחריותי להמשיך ולהזמין את התלמידים שלי ללמוד. ביצירת מקום שבו כל ילד מרגיש נאהב ובטוח, מצאתי שחשוב מאד שאהרהר בשאלה: מי יודע מה יכול ילד זה לבצע או לא? אני אולי יודעת מה כתוב על הנייר אבל איני יודעת מה טמון בילד הזה?" ("אני הוא הילד" שימוש בתרגילי מוח Brain Gym ® עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, סיסילה ק. פרימאן, ED. . M עם גייל אי. דניסון, 1998, עמוד 44)

חינוך פירושו להשיב ליחיד את האחריות על צמיחתו. זו האחריות החשובה ביותר המוטלת על העוסקים במקצועות "העזרה" לאחרים. על המחנכים להיות במעורבות חיובית עם תלמידיהם ולקוחותיהם בדרך שתביא מזור ותעודד שינוי. בחירת המטרה היא של התלמיד בלבד. ביצוע המשימה בהצלחה מעצים את התלמיד ומשיב לו את יכולת האחריות שלו בלקיחת החלטות נכונות עבורו. תשומת לבנו נמשכת לזה שנחשב בעל חשיבות. בכל רגע נתון, אנו מופגזים במידע מהתרבות שלנו ועלינו לבחור במה להתמקד. יש לכבד את הלומד הטבעי-בריא על בחירתו. במידה ואנו אחראים לבחירותינו, יהיה על כל אחד מאיתנו לקבל גם אחריות מלאה לחייו.

תרגילי מוח ® Brain Gym בעבודה

תרגילי מוח ® Brain Gym הדרכת הורית בעבודה עם ילדים

לבבות גדולים


תגובות בפייסבוק

אודות הכותב/ת: יונית שינטל
מדריכה בכירה להצלחות מוסמכת בשיטת תרגילי מוח ® Brain Gym ♦ הרצאות ♦ סדנאות ♦ יעוץ אישי ומשפחתי ♦ למידע נוסף על שיפור יכולות ומיומנויות, בקרו באתר: http://www.braingym4me.com נייד: 054-2340233
לכניסה לדף שלי לחץ כאן
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות
הגב או שאל שאלה הוסף מאמר לאתר